Jak dobrze wyceniać swoją pracę?

Praca jako copywriter to dla osób kreatywnych bardzo dobry sposób na zarobek. Większość początkujących copywriterów ma jednak problem z wycenianiem swojej pracy. Jak zrobić to w taki sposób, aby nie psuć rynku, a jednocześnie nie narzekać na brak zainteresowania ze strony zleceniodawców?


Jak wyceniać swoją pracę?

Na cenę tekstu wpływ na wiele czynników. Ważne są umiejętności copywritera, tematyka i rodzaj tekstu, a także czas na realizację. Aby ustalić odpowiednią cenę za pracę, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Oto najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać, wyceniając swoją pracę:

1. Rodzaj tekstu – tekst zapleczowy wymaga mniej pracy niż wysokiej jakości artykuł na bloga. Warto przeanalizować ile trudu i czasu wymaga przygotowanie określonych treści. Im dłużej musisz poświęcić czas na realizację, tym więcej tekst powinien kosztować.

2. Długość tekstu i tematyka – nie każdy krótki tekst można napisać w krótkim czasie. Wyceniając pracę zastanów się ile czasu i energii potrzebujesz, aby zrealizować zlecenie.

3. Umiejętności copywritera – są one dużo cenniejsze niż doświadczenie. Niejeden początkujący copywriter tworzy atrakcyjniejsze i bardziej skuteczne treści niż osoba, która pisaniem zajmuje się od lat. Pamiętaj, aby nie realizować mało opłacalnych zleceń, tylko dlatego, że dopiero rozpoczynasz pracę jako copywriter.

4. Tworzenie treści to nie tylko pisanie tekstów – aby napisać dobry tekst, potrzebna jest konkretna wiedza, odpowiednie umiejętności i dobry research. Zastanów się, ile czasu potrzebujesz, aby napisać konkretny tekst, a potem określ, ile chciałbyś zarabiać za godzinę. Na podstawie tych informacji zaproponuj klientowi odpowiednią cenę.

Budowanie dobrego wizerunku i określenie cen zajmuje niemałą ilość czasu. Warto zapoznać się z cennikami innych copywriterów, aby ułatwić sobie to zadanie. Pomocne są także grupy na Facebooku, które są miejscem dla copywriterów i zleceniodawców. Znajdziesz tam wiele przydatnych porad, między innymi tych dotyczących wyceniania swojej pracy.